Blogbejegyzés adatfetisisztáknak


Szeretem az olyan előadásokat, amelyekben sok számot lehet látni, mert minél több az adat, annál meredekebb feltételezésekre nyílik lehetőség. Gulyás Péter, a Trend International Market Research Kft. kutatója szerencsére jó sok számot tett előadásába a Menedzserképző Központ eseményén.

Számomra az egyik legérdekesebb diagramm ez volt:


 A mobilkészülékek ilyen mértékű elterjedtsége engem első látásra eléggé meglepett: abban az országban, ahol a lakosság kábé negyede még mindig szobaantennán nézi a három darab, földi sugárzással elérhető tévécsatornát, ahol még a masszív internethasználók nagy része is magabiztosan jelenti ki, hogy soha az életben nem fizetett, és nem is fog kártyával fizetni egy webáruházban (indokként pedig a „mert csak” opciót jelöli meg), nos, ott egy ilyen adatsor nekem elsőre elég hihetetlennek tűnik.

De csak elsőre.

Végiggondolva a dolgokat, nem annyira elképzelhetetlen, hiszen ugyanazért ilyen magas a mobilról Facebook-ozók aránya, mint amiért a szobaantennás tévénézők is sokan vannak Magyarországon: a számítógép drága, a mobiltelefon meg olcsó, mint ahogy a kábeltévé is drága, a levegőből pedig ingyen jön a Megasztár.

Gulyás Péter kvantitatív kutatási osztályvezető,
Trend International Market Research Kft.
70-80 ezer forintot nem tud megfizetni egy rossz anyagi helyzetben lévő család még a legolcsóbb netbook-ra sem, viszont az olcsó (kínai) Android-os, a még olcsóbb, nem érintőképernyős, de már netezésre használható mobilokra valahogy össze lehet kaparni azt a pár ezer forintot, amibe ezek a készülékek akár használtan is kerülnek. Ha úgy vesszük, a mobilnet sem drága, pár száz forintért már minden szolgáltató kínál „napijegyet”, egyes szolgáltatóknál pedig a Facebook-használat kedvezményeket élvez – például nem számítanak fel adatforgalmi díjat, ha mondjuk üzenőfalra posztol a felhasználó.

Érdemes még egyszer ránézni a diagrammra: látjuk, hogy az Android-ról és az „egyéb” rendszerről Facebook-ozók teszik ki a mobilos tábor nagy részét. Ez a tény akár alá is támaszthatja a feltételezésemet.

Ha igazam van, akkor az online marketingeseknek szembe kell nézniük egy kihívással: lehet, hogy a Facebook-ozók nagy része nem is látja „rendes”, nagy képernyőn a Facebook-ot? Ha így van, akkor nem használ app-okat? Hogyan jutnak el hozzájuk a hirdetések? Mit lehet ez esetben tenni, hogy elérjük ezeket a felhasználókat is?

Csupa kínzó kérdés. Lehet készülni a válaszokkal a következő konferenciára!

Szerző: konfblogger

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések