Ne engedjünk jogászt a Facebook közelébe!
Jó hírnév megsértése, hitelrontás, néha becsúszik egy-egy komolyabb becsületsértés is. Mindennapos események ezek a Facebook-on, az ismertebb márkanevek rajongói oldalain pedig akár óránként keletkezhet egy-egy bíróság elé kívánkozó bejegyzés. Ha én vállalati jogász volnék, az arcomon nyugodt mosoly ülne minden munkanap végén: igen, holnap sem fognak kirúgni, lesz feladat bőven.
Menedzserképző Központ II.
Marketing Konferencia
|
Ebből a szempontból a cég jogászának legnagyobb ellensége a marketingkommunikációért felelős osztályvezető: az ő feladata ugyanis, hogy a paragrafusokban jártas kollégát távol tartsa a vállalat közösségi kommunikációs felületeitől - legalábbis ezt a következtetést lehetett levonni a Menedzserképző Központ marketing konferenciájának panelbeszélgetését végighallgatva.
Álomgyári
forgatókönyv
A kényes, de
mindenképpen fontos témát Lakatos Zsófia, a Hill & Knowlton Hungary Kft.
ügyvezetője vetette fel, egy érzékletes példával illusztrálva a lényeget. Három
évvel ezelőtt a Nestlé keveredett szinte kilátástalan harcba a Greenpeace-szel,
a cég pálmaolaj-felhasználási szokásainak okán. A környezetvédő szervezet
szerint az élelmiszeripari óriás is felelős azért, hogy az Ázsia területén élő
orángutánok élőhelye egyre inkább zsugorodik. Szerintük a Nestlé olyan cégektől
vásárol a csokigyártáshoz alapanyagot, amelyek irtják az esőerdőket, a helyükre
pedig olajpálma-ültetvényeket telepítenek. A Greenpeace hihetetlenül profi
kampányba kezdett, nem válogatva az eszközökben: a Nestlé vállalati logóját, és
egyik termékének (KitKat) márkajelzését is felhasználta kép- és videóanyagainak
megszerkesztéséhez. A lelkes Greenpeace-rajongók pedig terjesztették az
elferdített reklámokat ahol tudták, Facebook-on, Twitter-en, mindenhol.
És ekkor jött
a vállalati jogász, aki szerint jó ötlet volt felszólító levelekkel bombázni a
tartalomszolgáltatókat, -közlőket, hogy vegyék le a védjegysértő anyagokat a
netről. Igen, betű szerint igaza volt a kollégának, a védjegysértés egyértelmű,
a per megnyerhető, a sikerdíj tuti.
Sejthető
azonban, hogy az elvont jogi érvelésnek mi lett a következménye a való életben:
a Nestlé felszólító leveleivel (pálma)olajat öntött a tűzre. Hirtelen egy
közepes erősségű hollywood-i forgatókönyv látszott megvalósulni, a szokásos "Nagyok
lezúzzák a kicsiket" munkacímmel. Ráadásul - ahogy azt a filmekből
megtanulhattuk -, aki ügyvédhez fordul, annak nincs igaza - legalábbis a széles
közvélemény így gondolkodott ebben az esetben is.
Kármentés
Teljesen
természetes, hogy a "film vége" is a szokásos álomgyári klisék
szerint alakult. A Nestlé egy darabig fenntartotta harcát a közösségi hálóval szemben,
viszont ahol levágtak egy sértő logóval díszített hidrafejet, azonnal három
nőtt a helyébe. Nem sok időnek kellett eltelnie, hogy a vállalatvezetés
belássa, ennek így semmi értelme. Győzött a józan ész, bár végül már csak
kármentésre futotta: a cégnél vállalták, hogy felülvizsgálják a beszállítói
láncot, és amennyiben valamelyik partnerükről kiderül, hogy erdőirtással jutott
termőterülethez, azzal megszakítják a kapcsolatot, nem kérnek több pálmaolajat
tőlük. (Érdekesség, hogy a Nestlé már 2009-ben, tehát a Greenpeace-kampány
térnyerése előtt is foglalkozott a kérdéssel; a cég tehát azt vállalta, hogy folytatja
a munkát, amit már korábban elkezdett az esőerdők és az élővilág
megmentése érdekében.)
A cégnél
megtanulták: a jogászok nem mindenhatók, és a jog lehetőségei korlátozottak a
közösségi térben - főleg egy globális kommunikációs vihar kellős közepén.
Érdemes ilyenkor a stabil fogódzót jelentő szabályokat elfelejteni, és az
eseményeknek megfelelő válaszokat adni, az éppen aktuális hullámverésnek
megfelelően igazítani a kommunikáció irányvonalát. Igen, egy picit - nagyon
picit - sodródni az árral. A vészhelyzet ugyanis kreativitásra sarkall, egy kis
kreativitás segítségével pedig végül mindenki talál egy üres deszkadarabot,
aminek a segítségével partra vergődhet.
Legalábbis a
hollywood-i filmekben mindig ez van.
Az
orángutánok fellélegezhetnek? Persze, hogy nem: kutatások szerint, ha a
hagyományos, ásványi eredetű üzemanyagnál sokkal környezetkímélőbbnek tartott
biodízel felhasználása a jelenlegi ütemben terjed, akkor annak előállításához a
2001-es adatokhoz képest kétszer annyi pálmaolajra lesz szükség 2030-ban.
Szerző: konfblogger
Szerző: konfblogger
Megjegyzések
Megjegyzés küldése