Cicán innen, cicán túl
A kétezres évek közepéig nem számított igazán menőnek az,
aki legalább egyszer ki ne jelentette volna nagy nyilvánosság előtt, hogy az
internet nem jó másra, csak „felnőttfilmek” letöltésére. Ők azután szépen
elhelyezkedtek valamelyik kisebb-nagyobb vállalat online marketinges
csapatában, vagy éppen saját webáruházat hoztak létre, és azóta is az internet
sötét bugyrait messzire elkerülve, de mégis a hálózat lehetőségeit használva
keresik kenyerüket.
Egészen a közelmúltig lehetett hallani, hogy a Facebook - és
úgy általában a közösségi háló - másra sem jó, mint az aranyos, gazdira váró
kutyusok, cicusok és egyéb cukiságok fotóinak megosztására. Lehetetlen volna
tagadni, hogy így is tud működni a dolog, lájkvadászatra kiválóan alkalmas egy
szomorú - vagy éppen vidám - szemű kismacska, de mára már szakmai közhelynek
számít, hogy az így toborzott közösség használhatatlan, sőt sok esetben kárt is
tud okozni egy vállalatnak.
A cicás képeket tehát el lehet felejteni, ha egyszer
véletlenül valakinek eszébe is jutott volna ilyesmi. A Menedzserképző Központ III. Marketing Konferenciájának felszólalói ehelyett a minőségi, a cég
működése, üzlete szempontjából is releváns tartalom előállítását, megosztását
javasolják mindenkinek.
Azt, hogy mindenkinek, szó szerint kell érteni. A
konferencián elhangzott ugyanis, hogy a Facebook-on azok a vállalatok,
márkanevek is fent vannak, amelyek azt hiszik magukról, hogy nincsenek fent: a
felhasználók beszélnek róluk, adott esetben rajongói, vagy éppen „pfújolói” oldalt
hoznak létre nevük, logóik, más ismertetőik felhasználásával. A kérdés csak az,
hogy a vállalat ad-e esélyt saját magának a folyamatok befolyásolására, vagy
pedig tétlenül nézi, ahogy esetlegesen félinformációkkal, rosszindulatú
pletykák terjesztésével teszik tönkre jó hírnevét.
Mert tény, a Facebook tele van trollokkal, és ez - bár
paradoxonnak tűnhet -, jó. „Azt az embert, akit mások trollnak neveznek, én
ügyfélnek hívom” - mondta ki a konferencia talán legfontosabb mondatát Horváth
Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.
Ebből a kijelentésből pedig egyenesen következik, hogy
egyáltalán nem baj, ha a vegytiszta marketingeszköznek szánt közösségi
szolgáltatás egyszercsak „átcsúszik” ügyfélszolgálatba. A Facebook - és a többi,
Magyarországon kevésbé népszerű szolgáltatás, például a Twitter vagy a
Foursquare esetében is igaz ez - lényege ugyanis a nyilvános interakció. Kár
lenne azt várni az ügyfelektől, hogy ne tegyenek fel kérdéseket
kommentjeikben.
Ha ezt a tényt elfogadja a marketinges, azt is beláthatja,
hogy a lájkok száma már egyre kevesebb embert érdekel. Személy szerint az én
fantáziámat is az alábbi sztori mozgatja meg jobban: az egyik nagy nemzetközi,
de Magyarországon érdekeltséggel nem rendelkező bankhálózat azt vállalta, hogy
a Facebook-on feltett kérdésekre, az ott bejelentett panaszokra a nap 24
órájában bármikor, fél órás határidővel válaszol, miközben a válaszadás
határidejének átlaga a világon hat és fél óra.
Jó lenne, ha a lájkvadászat után ebbe a versenybe is
beszállna valaki itthon!
Szerző: Konfblogger
Megjegyzések
Megjegyzés küldése