VALÓDI feedback kultúra
Az új vezetési modell része a megfelelő visszajelzésadás. A Menedzserképző Központ következő képzésén, előadónktól, János Zsolttól - aki nemzetközi tréner, az Al&E Consulting tulajdonosa - megtudtuk, hogy azok a cégek, akik azt hangoztatják, hogy náluk a vállalati kultúra része a feedback-adás, ott általában nincs valódi visszajelzés.
A munkatársak vállalatokhoz jönnek, vezetőtől mennek!
Egy meglepő javaslatot is kaptunk előadónktól: hívjuk meg egy ebédre a távozó kollégákat, és beszélgessünk el velük! Számos fejlesztési pontra rávilágíthatnak egy kötetlenebb beszélgetés során.
Feedbacket
csak az tud adni, aki maga is feedback-képes!
A kép partnerünktől, az 123RF fotóügynökségtől származik. |
„Biztosan nyitott vagy a visszajelzésre ebben a pillanatban?”
Amikor szeretnénk kollégáinknak visszajelzést adni, első lépésként nagyon fontos, hogy már önmagunk, mint a feedbacket adók is megfelelő mentális állapotban legyünk. Majd kérdezzük meg kollégánkat, hogy nyitott-e arra, hogy az adott pillanatban beszélgessünk vele.
Ha egyértelműen nyitottságra utalnak a válaszai, akkor is tegyük meg, hogy rákérdezünk még egyszer, hogy biztosan megvan-e a befogadókészsége a visszajelzésre. Ezzel nemcsak megbizonyosodunk arról, hogy valóban alkalmas-e számára a beszélgetés, hanem elérjük, hogy jobban fókuszáljon az elhangozandókra. Sőt, érdemes a visszakérdezés során azt is tisztáznunk, hogy olyan pontok is el fognak hangzani a beszélgetésben, ami vélhetően a másik félnek nem fog tetszeni. Ha ilyenkor nemleges választ kapunk, akkor keressünk egy másik időpontot a beszélgetésre.
Érdemes megemlíteni, hogy ha sosem érkezik nyitottság kollégánktól a visszajelzésre, akkor célszerű megvizsgálunk a kapcsolatunkat az adott féllel, mert feltehetően ott van a hiba.
A valódi visszajelzés a munkatársaink „felfedezéséről” szól és fejleszt is. A folyamat másik kulcspontja az, hogy a visszajelzés úgy érkezzen az adótól, hogy azt a vevő ne vegye személyes kritikának, hanem azt érezze, hogy tiszteli őt a kollégája, és ezért fejleszteni szeretné őt. A visszajelzést követően az a döntő, hogy mi fog változni.
A beszélgetés céljának előzetes tisztázása, és a türelem az, amik kulcsfontosságú a folyamatban, hogy kivárjuk, hogy mindkét félnek alkalmas legyen a visszajelzésadás. A fenti technikákkal új alapokra tudjuk fektetni a kollégáink és vállalatunk fejlesztését.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése