Vezetés és mentoring
A vezető mint mentor, a
mentor mint vezető? Elválasztható a mai életünkben ez a két „szerepkör”? Megfelel
egy olyan személy vezetőnek, akinek a szemléletmódjában, felfogásában nem
hangsúlyos a munkatársai képességének, önállóságának felmérése, fejlesztése?
Többek közt ezeket a kérdéseket boncolgattuk a Menedzserképző Központ képzésén,
előadónkkal, János Zsolttal, aki nemzetközi tréner, az Al&E Consulting
tulajdonosa.
Számos olyan vezetővel találkozhatunk, aki nem is igazán akart vezetővé
válni, de mivel ő lett a legjobb a szakterületén, vagy „beleöregedett” a
vezetésbe a vállalatnál eltöltött hosszú idő miatt, megkapta a vezetői
pozíciót. De attól, mert valaki remek szakember, vagy a szakterületének a
legjobbja a vállalatánál, még nem biztos, hogy alkalmas is a vezetői szerepre.
Ezért egyrészt szükséges, hogy folyamatosan fejlessze vezetői kompetenciáit,
másrészt fontos, hogy full-time vezető legyen.
Milyen
kérdéseket kell feltenniük magunknak vezetőként?
Hogyan
látjuk magunkat? Mit váltunk ki a kollégáikban? Melyik személyiségtípusba tartozunk?
Extrovertáltak, vagy introvertáltak vagyunk? Milyenek a kollégáink?
És
még egy fontos kérdés: Hogyan legyünk olyan vezetők, akik meg is hallgatják
kollégáikat?
Fontos lenne olyan
vállalati kultúrát felépíteni, ahol minden kolléga elmondhatja a „magáét”.
Előadónknak az a tapasztalata, hogy amikor ezzel szembesíti a vezetőket,
általában azzal a kifogással élnek, hogy nincs idejük meghallgatni a
munkatársaikat. Pedig bármekkora szervezetben is dolgozunk, minimum 5-10 percet
érdemes lenne egy-egy beszélgetésre szánni.
Egy jó szervezetben a
vezetők nemcsak meghallgatják kollégáikat, hanem ahelyett, hogy felteszik a
kezüket, hogy „én már nem változom, én ilyen vagyok”, kötelességüknek érzik,
hogy alkalmazkodjanak kollégáikhoz. Egy jó vezető nemcsak ismeri a csapatában
lévők színtipológiáját, hanem egy-egy beszélgetés előtt áldoz is körülbelül
10-15 percet arra, hogy ráhangolódjon az adott kollégájára, hogy megfelelően
tudja őt kezelni a megbeszélésen. Vagyis alkalmazza azt a szabályt, hogy „bánj
úgy másokkal, ahogy ők szeretnék, hogy bánjanak velük”.
Vezető
vagy mentor?
A jó mentor megfelelő
érzelmi intelligenciával rendelkezik, elkötelezett a munkáltató és a
munkavállaló fejlődéséért, visszajelzést ad, illetve ki tudja használni a
képességeit annak érdekében, hogy a cég fejlődjön. A mentor a saját érdekeit
háttérbe szorítva segíti kollégáit.
Ha választani kellene
aközött, hogy mentort vagy vezetőt vegyünk fel a csapatunkba, akkor döntsünk a
mentor mellett, mert az emocionális képességek és az empátia a fontos, míg a
vezetői attitűdök megtanulhatók. Egy mentornak érdemes maximum 6-8 kollégát
segítenie, de az az arányszám magánál a vezetésnél is javasolt, egy-egy
vezetőnek nem érdemes több kollégával dolgoznia.
A mentorálás nemcsak az
egyik legszebb munkája lehet a vezetőnek, hanem az egyik legbiztosabb is,
hiszen a robotika és a mesterséges intelligencia - melyek számos munkakört,
vagy azok egyes részeit ki fogják váltani - térhódítása ellenére többek között
az érzelmi képességek lesznek azok, amiket vélhetően egyelőre nem tud kiváltani
semmi más.
Számos gondolat
megragadta még a figyelmemet az előadáson, de egyet mégis kiemelnék még, ami
nem is kíván magyarázatot. Minden ember vezet valakit… még hozzá saját magát!
Tarts velünk a
következő képzésen (is), az aktuális események a Menedzserképző Központ
honlapján, a www.menedzserkepzokozpont.hu
oldalon elérhetők el. Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy le ne késs az aktuális
eseményeinkről!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése