A digitális vezetőtől a digitális transzformációig


A vezetés témaköre rendszeres téma a Menedzserképző Központ eseményein, most egy újabb aspektusból került az bemutatásra. Ezúttal egy új Csapatot látott vendégül a Menedzserképző Központ az online konferenciatermében.


 

Ahhoz, hogy digitális vezetőről és digitális vállalatról beszélhessünk, egy kis statisztikai kitekintést kell tennünk. Egy EU-ban zajlott, Eurostat felmérés szerint az alapszintű szoftverkezelési jártassággal - gondoljunk itt a kép-, szöveg, vagy dokumentumkezelő szoftverekre - rendelkező lakosság arányát tekintve, Magyarország a 22. helyet foglalja el. Ez jelentős elmaradást jelent.

Hogy mi az oka ennek? Balázs A. Dávidtól (üzletfejlesztési vezető, Applion Computer Kft.) megtudtuk az előadáson, hogy hazánkban a konzervatív, papír alapú folyamatok vannak jelen a gazdaságban, a technikai infrastruktúrát nem tudjuk a megfelelő módon kihasználni. A munkavállalók nem találkoznak olyan kihívásokkal, feladatokkal a munkájuk során, ami arra kényszerítenék őket, hogy a digitalizációval megismerkedjenek, azt megtanulják és alkalmazzák.

Ha vállalati szinten szeretnénk ránézni a digitalizáció elterjedésére, akkor elmondhatjuk egy 2020-as kutatás alapján (forrás: Eurostat alapján: MNB), hogy a hazai kkv szektor 87%-a használ internetet, vagy mobilinternetet, mobiltelefont pedig 83 %-ban használnak. A felmérés azt mutatja, hogy 11% használ komplexebb vállalatirányítási rendszert, míg 3%-uk alkalmaz dedikált informatikai szakembert.

Ha változást szeretnénk elérni a statisztikákban, akkor fontos lenne, hogy a vállalatvezetők ne nehézségként tekintsenek vállalatuk digitális fejlesztésére, hanem informatikai rendszerek bevezetésével, vagy IT alapon támogatott folyamatfejlesztéssel segítsék a fejlődést.

 

A kép partnerünktől, az 123RF fotóügynökségtől származik.

Hogy lehet létrehozni a változásokat, és azokat menedzselni?

Ha egy új technológiát bevezetünk, akkor számos akadállyal találkozhatunk. Hogy néhány példát említsünk, nem biztos, hogy pozitív élményként tapasztalja meg minden munkavállaló, ha egy új technológiát a kezébe adnak. Másfelől, vezetői szemmel nézve, a technológiára való felkészítés nemcsak költséget jelent a vállalat számára, hanem időt is kell szánni a tanulásra.

Szekér Zoltán (alapító, ügyvezető, OD & IT Solutions Kft.) elmondta, hogy a változást és a stratégiát meghatározó trendekben tudni kell kezelni a változáskezelést, a folyamat átalakítást, a szervezeti kultúra változását, a digitális átalakulást és a kibervédelmet is.

 

Előadóink szerint egyfajta szemléletmódbeli hiány figyelhető meg a vállalatoknál. A digitális vezetési szemléletmód nem csak abban nyilvánul meg, hogy a vezető hajlandó költeni egy szoftverre, vagy a folyamatok támogatásához IT megoldást vezet be, hanem mindennek van egy humán oldala is. Ugyanis az informatikai projektek bukásának 95%-át mindig maga az ember és a felkészültség hiánya okozza, akár vezetői, akár egyéb szinteken. Tehát attól még nem mondhatja el magáról egy vezető, hogy ő digitális vezető, ha megvásárol egy szoftvert, és attól még nem lesz a vállalatnál digitális transzformáció, ha bevezetik a megvásárolt szoftvert.

 

 

Tarts velünk a következő képzésen (is), az aktuális események a Menedzserképző Központ honlapján, a www.menedzserkepzokozpont.hu oldalon elérhetők el. Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy le ne késs az aktuális eseményeinkről!

 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések