Blogbejegyzés adatfetisisztáknak
Szeretem az olyan előadásokat, amelyekben sok számot lehet
látni, mert minél több az adat, annál meredekebb feltételezésekre nyílik
lehetőség. Gulyás Péter, a Trend International Market Research Kft. kutatója
szerencsére jó sok számot tett előadásába a Menedzserképző Központ eseményén.
Számomra az egyik legérdekesebb diagramm ez volt:
A mobilkészülékek
ilyen mértékű elterjedtsége engem első látásra eléggé meglepett: abban az
országban, ahol a lakosság kábé negyede még mindig szobaantennán nézi a három
darab, földi sugárzással elérhető tévécsatornát, ahol még a masszív
internethasználók nagy része is magabiztosan jelenti ki, hogy soha az életben
nem fizetett, és nem is fog kártyával fizetni egy webáruházban (indokként pedig
a „mert csak” opciót jelöli meg), nos, ott egy ilyen adatsor nekem elsőre elég
hihetetlennek tűnik.
De csak elsőre.
Végiggondolva a dolgokat, nem annyira elképzelhetetlen,
hiszen ugyanazért ilyen magas a mobilról Facebook-ozók aránya, mint amiért a
szobaantennás tévénézők is sokan vannak Magyarországon: a számítógép drága, a
mobiltelefon meg olcsó, mint ahogy a kábeltévé is drága, a levegőből pedig
ingyen jön a Megasztár.
Gulyás Péter kvantitatív kutatási osztályvezető, Trend International Market Research Kft. |
70-80 ezer forintot nem tud megfizetni egy rossz anyagi
helyzetben lévő család még a legolcsóbb netbook-ra sem, viszont az olcsó
(kínai) Android-os, a még olcsóbb, nem érintőképernyős, de már netezésre
használható mobilokra valahogy össze lehet kaparni azt a pár ezer forintot,
amibe ezek a készülékek akár használtan is kerülnek. Ha úgy vesszük, a mobilnet
sem drága, pár száz forintért már minden szolgáltató kínál „napijegyet”, egyes
szolgáltatóknál pedig a Facebook-használat kedvezményeket élvez – például nem
számítanak fel adatforgalmi díjat, ha mondjuk üzenőfalra posztol a felhasználó.
Érdemes még egyszer ránézni a diagrammra: látjuk, hogy az
Android-ról és az „egyéb” rendszerről Facebook-ozók teszik ki a mobilos tábor
nagy részét. Ez a tény akár alá is támaszthatja a feltételezésemet.
Ha igazam van, akkor az online marketingeseknek szembe kell
nézniük egy kihívással: lehet, hogy a Facebook-ozók nagy része nem is látja
„rendes”, nagy képernyőn a Facebook-ot? Ha így van, akkor nem használ app-okat?
Hogyan jutnak el hozzájuk a hirdetések? Mit lehet ez esetben tenni, hogy
elérjük ezeket a felhasználókat is?
Csupa kínzó kérdés. Lehet készülni a válaszokkal a következő
konferenciára!
Szerző: konfblogger
Megjegyzések
Megjegyzés küldése