Lehet vitázni professzionálisan is?!

 Bármennyire is paradoxonnak tűnik, igen! A Menedzserképző Központ a Vista Verde Csapatát látta vendégül online konferenciatermében, az előadásból megtudtuk, hogyan lehet másképpen kezelni a szervezeti konfliktusokat.

 

Bármekkora vállalatban is dolgozunk, az egyik legnagyobb kockázati veszélyforrásokat a kezeletlen konfliktusok jelentik.  Márpedig a vitás helyzetek elkerülhetetlenek, hiszen különböznek a személyiségjegyeink, az igényeink, a szükségleteink, az értékrendünk.

Akár vélt, akár valós konfliktusokkal találkozunk, ha nincs a vitáknak eredménye és megnyugtató lezárása, akkor a felek elhatárolódnak egymástól. Ilyenkor jelent nagy segítséget egy mediátor útmutatása.

 

De mi fán terem a mediáció?

A kép partnerünktől, az 123RF fotóügynökségtől származik

A mediátor egy semleges harmadik félként különböző kommunikációs és konfliktuskezelési technikákkal irányítja a beszélgetést. A mediátor valódi célja nem a kompromisszum, hanem a valódi problémamegoldás. Egy szakember munkája sok kiadást is megspórol a szervezeteknek, hiszen a mediáció célja az, hogy a felek jogi közbelépés nélkül jussanak megegyezésre.

A mediáció egyik értéke abban rejlik, hogy a folyamat során a mélyebben gyökerező problémák feltárására is sor kerül, és sok esetben amit fő vitaforrásnak tekintünk, az már a folyamat végén, akár egy mediációs üléssel megoldható. Hiszen hacsak a Maslow piramist nézzük, amíg az alsó szintű szükségeteket nem elégítjük ki, addig a felsőbb szinteken lévő igényeket sem tudjuk teljesíteni.

 
 

Hogyan értsünk meg a konfliktusokat, és miként kezeljük azokat?

Azért, hogy pontosan megértsük a vitás ügyeket, a következő kérdéseket célszerű megvizsgálni:

1. Miről szól az eset?

2. Kik vannak benne?

3. Milyen érzelmeik vannak a feleknek?

4. Mik a felek érdekei?

5. Mik a felek szükségletei?

Ezt a folyamat egyben a konfliktuskezelés menetének is tekinthetjük.

 

Hevesi Mónika (Vállalati kommunikáció szakértő, Vezetőfejlesztő, Mediátor, Life és Business Coach, Tréner) és Kovács Zoltán (Ügyvezető igazgató, Mediátor, Projekt menedzser, Mentor, Coach, Tréner) olyan tanulságos eseteket mutatott be, amikből láttuk, hogy fontos, hogy a mediátori szakma létezése jobban beépüljön a köztudatba, mert nagy szükség van e segítő szakemberek munkájára a vállalatok életében (is).

 

Ne azokat vállalatokat tekintsük jól működő szervezeteknek, amikben nincsenek viták, hiszen a megfelelően kezelt konfliktusok fejlődési lehetőséget hoznak magukkal. Fogadjuk el, hogy konfliktusok léteznek, csak keretezzük át azokat! 


Tarts velünk a következő képzésen (is), az aktuális események a Menedzserképző Központ honlapján, a www.menedzserkepzokozpont.hu oldalon elérhetők el. Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy le ne késs az aktuális eseményeinkről!

 

 


 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések