Vezetés és mentoring
 

A vezető mint mentor, a mentor mint vezető? Elválasztható a mai életünkben ez a két „szerepkör”? Megfelel egy olyan személy vezetőnek, akinek a szemléletmódjában, felfogásában nem hangsúlyos a munkatársai képességének, önállóságának felmérése, fejlesztése? Többek közt ezeket a kérdéseket boncolgattuk a Menedzserképző Központ képzésén, előadónkkal, János Zsolttal, aki nemzetközi tréner, az Al&E Consulting tulajdonosa.
 
 
Számos olyan vezetővel találkozhatunk, aki nem is igazán akart vezetővé válni, de mivel ő lett a legjobb a szakterületén, vagy „beleöregedett” a vezetésbe a vállalatnál eltöltött hosszú idő miatt, megkapta a vezetői pozíciót. De attól, mert valaki remek szakember, vagy a szakterületének a legjobbja a vállalatánál, még nem biztos, hogy alkalmas is a vezetői szerepre. Ezért egyrészt szükséges, hogy folyamatosan fejlessze vezetői kompetenciáit, másrészt fontos, hogy full-time vezető legyen.
 
 
Milyen kérdéseket kell feltenniük magunknak vezetőként?
 
Hogyan látjuk magunkat? Mit váltunk ki a kollégáikban? Melyik személyiségtípusba tartozunk? Extrovertáltak, vagy introvertáltak vagyunk? Milyenek a kollégáink?
 
És még egy fontos kérdés: Hogyan legyünk olyan vezetők, akik meg is hallgatják kollégáikat?
 
Fontos lenne olyan vállalati kultúrát felépíteni, ahol minden kolléga elmondhatja a „magáét”. Előadónknak az a tapasztalata, hogy amikor ezzel szembesíti a vezetőket, általában azzal a kifogással élnek, hogy nincs idejük meghallgatni a munkatársaikat. Pedig bármekkora szervezetben is dolgozunk, minimum 5-10 percet érdemes lenne egy-egy beszélgetésre szánni. 
 
Egy jó szervezetben a vezetők nemcsak meghallgatják kollégáikat, hanem ahelyett, hogy felteszik a kezüket, hogy „én már nem változom, én ilyen vagyok”, kötelességüknek érzik, hogy alkalmazkodjanak kollégáikhoz. Egy jó vezető nemcsak ismeri a csapatában lévők színtipológiáját, hanem egy-egy beszélgetés előtt áldoz is körülbelül 10-15 percet arra, hogy ráhangolódjon az adott kollégájára, hogy megfelelően tudja őt kezelni a megbeszélésen. Vagyis alkalmazza azt a szabályt, hogy „bánj úgy másokkal, ahogy ők szeretnék, hogy bánjanak velük”. 
 

A kép partnerünktől, az 123RF fotóügynökségtől származik.
 
Vezető vagy mentor?
 
A jó mentor megfelelő érzelmi intelligenciával rendelkezik, elkötelezett a munkáltató és a munkavállaló fejlődéséért, visszajelzést ad, illetve ki tudja használni a képességeit annak érdekében, hogy a cég fejlődjön. A mentor a saját érdekeit háttérbe szorítva segíti kollégáit.
 
Ha választani kellene aközött, hogy mentort vagy vezetőt vegyünk fel a csapatunkba, akkor döntsünk a mentor mellett, mert az emocionális képességek és az empátia a fontos, míg a vezetői attitűdök megtanulhatók. Egy mentornak érdemes maximum 6-8 kollégát segítenie, de az az arányszám magánál a vezetésnél is javasolt, egy-egy vezetőnek nem érdemes több kollégával dolgoznia.
 
A mentorálás nemcsak az egyik legszebb munkája lehet a vezetőnek, hanem az egyik legbiztosabb is, hiszen a robotika és a mesterséges intelligencia - melyek számos munkakört, vagy azok egyes részeit ki fogják váltani - térhódítása ellenére többek között az érzelmi képességek lesznek azok, amiket vélhetően egyelőre nem tud kiváltani semmi más.
 
Számos gondolat megragadta még a figyelmemet az előadáson, de egyet mégis kiemelnék még, ami nem is kíván magyarázatot. Minden ember vezet valakit… még hozzá saját magát!
 
 
Tarts velünk a következő képzésen (is), az aktuális események a Menedzserképző Központ honlapján, a www.menedzserkepzokozpont.hu oldalon elérhetők el. Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy le ne késs az aktuális eseményeinkről!
 
 
 

 
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések